Kémiai kísérletezés 2024. febr. 22-én, a Kesztölci Kincses József Általános Iskolában 

Az iskola meghívására szenzációs, érdekes kémiai kísérleteket láthattak a 6-7-8. osztályos tanulóink Keil Andrea matematika- kémia szakos tanár és Pavelkáné Petrik Gizella matematika-kémia óraadó pedagógus jóvoltából.

A 6. évfolyamban még nincs külön kémia tantárgy, ők a természetismeret tantárgyon belül kapnak ízelítőt a kémia tudományából. Megismerhetnek néhány laboratóriumi eszközt (lombik, kémcső, főzőpohár, borszeszégő,…stb.), a vegyszereket, tisztítószereket kísérő piktogramokat, a kísérletezés szabályait.

 A kísérleteket bemutató órán a tanulók érdeklődve követték az eseményeket, bizonyára néhányan kíváncsiak lettek a kémia tudományára. Az órán aktívan vehettek részt. Voltak, akik kipróbálhatták az egyszerű kísérleteket, mint pl. a vízbontást egy egyszerű műanyag pohárban elem segítségével. Láthattak példát az oxigén előállítására, láthatták a gyújtópálca égését levegőn, majd tiszta oxigénben, megfigyelhették a papírlappal történő fizikai, illetve kémiai változást, - mikor változott meg a papír alakja, formája, színe, ám papír maradt - mikor keletkezett más, új anyag  ( papír tépése, papír égetése).

A 7. és 8. osztályosok nagy várakozással foglalták el a helyüket az órán. Az ő esetükben a kísérlet a tanultak alátámasztása, közvetlen megfigyelése, és abban való részvétel volt. Ezeknél az osztályoknál is néhányan, tanári felügyelet mellett, kísérletezhettek. Élvezettel végezték el a magnézium szalag égését, az égéstermék szemrevételezését, a víz bontását egyenárammal. Megtapasztalhatták a különböző kémhatású anyagok kimutatását különböző indikátorokkal, a közömbösítés folyamatát, láthatták a nátrium vízzel való reakcióját és a keletkezett nátrium-hidroxid kémhatását igazoló indikátor színváltozását. Bemutatásra került a hidrogén előállítása, és kimutatása durranógázpróbával, az oxigén előállítása és kimutatása parázsló gyújtópálcával. Örömmel tapasztalhattuk, hogy a közvetlenül bemutatott kísérletek mély nyomot hagytak bennük. Érdekesnek, élményszerűnek találták az órát, amit azzal is kifejeztek, hogy „bárcsak gyakrabban lehetne kísérletezni!”, kémiai ismereteiket nemcsak elméleti, hanem gyakorlati úton is megszerezni.

Köszönjük a lehetőséget!