Intézmény Fenntartója

ESZTERGOMI TANKERÜLETI KÖZPONT

2500 Esztergom Széchenyi tér 6.

képviseli: Muszela Szabolcs

Tel.:+36 33 795 225

email.: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Web.:https://kk.gov.hu/esztergom

A tankerület/iskola adószáma:

15839156-2-11

 

Krókusz Project

Magyar Falu Program

Budapesti Fesztivál Zenekar

 

A Geoda ismeretterjesztő előadások már több éve folynak visszatérően az iskolába. Az előadások a természettudományban, földrajzban, kémiában és fizikában adnak kiegészítő szemléletes ismereteket az iskola tanulóinak. A Geoda-shop Esztergomban tart rendszeres interaktív ásványkiállításokat, és bejelentés alapján látogatják és nyújtanak ismereteket a környék kisebb általános iskolában tanuló diákoknak. szeptember második hetének elejére jelentkeztek be Kesztölcre három napos előadásokra az iskolában. A három nap alatt az iskola előterében felállított padokra kihelyezett kőzet és ásványgyűjtemény mellett zajlottak az ismeretterjesztő előadások. Az osztályok sorban az óra alatt egyszer vehettek rész az előadáson, de minden osztály csak egy alkalommal. Először a nagyobbak, a felsősök kaptak ismereteket, mivel ők tanulják a természetismeret, és a földrajz, fizika, és kémia tárgyakat szakavatottabban tudtak olykor-olykor hozzászólni az előadásokon elhangzottakhoz. A tálcára kitett tárgyak (kőzetek, ásványok, ásványtársulások, kristályok, őskövületek) elhozták számukra és kézzelfoghatóbbá tették számukra az esetlegesen olykor száraz tananyagot, ill. a tankönyv kétdimenziós képeit 3 dimenzióssá tették, szó szerint megfoghatóvá vált számukra, és így az elhangzottak is esetleg közelebb került hozzájuk a tudás elsajátításában, és az anyag megtanulásához való hozzáállásban. Megismerkedtek a kőzetekkel, kialakulásuk módjaival, s ez alatt észrevétlenül többet megtudtak pl. a vulkánosságról, a Föld történetéről, a mélyben lejátszódó magmás tevékenységről, hegyek, hegységek keletkezéséről, a földfelszín változásairól és az ezeket alakító külső és belső erőkről. A kőzetek sokféleségét látva képet alkotnak a kémiai elemek, a periódusos rendszer elemeinek változatosságáról, s hogy ezek az ásványalkotók milyen kőzetekké állnak össze és milyen eltérő fizikai és kémiai tulajdonságokkal bírnak.

 

 

Érdekességként kapják az egyes ásványok, kőzetek felhasználási lehetőségeiről, így egy kissé a humán tudományokba az ember által irányított gazdaságok részleteibe is belekóstolnak. A tálcán lévő ércekhez kapcsolva tudomást szereznek a kohászatról, gépgyártásról, a kőszén típusainál megtudhatják, hogy hogyan váltak az egykori erdők, pusztulásuk után sok évvel egy késői élőlények fontos energiahordozójává, s a gazdaságban levő felhasználásuk hogyan alakította a történelmet az ipari forradalomban megjelenő gőzzel hajtott szerkezetek. A kisebb alsós osztályok természetesen inkább a könnyen érthető egyszerűbb történeteket kapják. Bár közülük is kapnak már ismereteket környezetismeret tantárgy tanulása során, de náluk még fontos az érdekességek által megszerettetni a tudományokat elv.

 

Láthatják, sőt meg is vásárolhatják az egyes ásványokból készült kis ékszereket (karkötők, nyakláncok, jelvények kitűzők és kulcstartók. Rácsodálkoznak ma már kihalt egykorvolt állatok formáira, megkövült maradványaira ( pl. Szt-László pénze, Háromkaréjos ősrák, Nautiloidák ). A kisebbek is vissza-visszatértek vásárolgatni, egy általuk érdekesnek vélt dologról kérdéseket feltenni. Így összegzésként elmondhatjuk, hogy a kettő Geodás nap nem telt el haszontalanul.